Monday, September 17, 2012

Anakanda soleh si Uwais

Bismillahhirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, akhirnya ada juga semangat nak menulis balik setelah sekian lama tak berusik blog ini..kebetulan ada silent reader yang komen tadi..ingatkan dah takde pengunjung sebab tuan blog punyalah malas nak update hehe..Dan, shoutbox kat sebelah ini juga telah selamat dibuang sebab banyak sangat ads yang masuk. 



Banyak betul cerita yang tak tertulis disini tapi alhamdulillah semuanya kheir baik-baik belaka insyaAllah...Adik Uwais dari baby-baby sekarang dah mula bergerak..alhamdulillah sekarang tengah belajar nak berdiri dan berjalan..dan, dah mula weaning..cepat kan masa berlalu? ;)

Hm, selalu cerita pasal kakanda Balqis, meh nak perkenalkan adindanya pulak si anak soleh Muhammad Uwais @ glemer di kalangan mama papanya dengan panggilan Adik Uwais ehehe..

Setakat ni memang selesa panggil adik. Sementara masih belum beradik yang baru lagi. Alaa, kakak balqis dulu pun panggil adik gak sampailah masa mama mengandungkan uwais pun masih tak tukar2 lagi panggilan..tup tup bila keluar aje budak cerdik ni, dengan sendirinya dia selesa dipanggil kakak. in fact, kalau mama/papa address her as our 'baby girl', she will strictly resist it and rather choose ' kakak Balqis'..hehe, tak sangka dah besar panjang dia,kan? Memang panjang, habis seluar-seluar lama dah kena berganti dek kepanjangan kakinya sangat pesat sekarang huhu..

So, adik uwais ni dia ada karakternya yang tersendiri...which is out of expectation dari pengalaman membesarkan kakak Balqis dulu..ditambah pula jantina yang berbeza,jadi pembawaannya juga berbeza..dalam masa umur 6 bulan, dah memanjat sana sini dan membuat cubaan berdiri lepas tangan. Nak makan pun macam orang besar. Tak nak minum air dengan sudu, nak guna cawan macam orang besar..botol2 susu ni tak mainlah adik ye..satu je yang mama rasa sama dengan kakak, diorang memang 'cannot go' dengan susu tin/susu formula..


                                      (abaikan suara latar pakcik tengah bersembang kat belakang tu)


Adik lagi sadis rasanya..dah berapa jenis cereal papa belikan untuk waktu emergency takut mama tak sempat nak masakkan, tapi kebanyakannya tak jalan. Tak pernah nak habis kalau mama sediakan. Sebab seleranya lebih kepada nasi hehe..menu faveretnya nasi rebus dengan ikan bilis ataupun ayam dan sayur mayur..menu selingan ataupun snack yang paling dilayan pulak adalah dari jenis keledek,pisang..apple,kiwi semua ni adik tak berapa pandang,hehe memang asli dari kampung neh =)




Tapi, dalam banyak-banyak karakternya, satu yang selalu buat mama dan papa(kot?) melting to the max is, lentok ngade-ngadenya..walaupun badan masyaAllah berkembang pesat, termasuk dalam kategori heavyweight hehe tapi dalam hati ada taman ;) haa, yang ni memang jauh beza dari kakaknya yang sungguh kental jiwa raga. Takpe, nanti besar biar jadi gentleman ya adik ;)

Kata orang tua-tua, jangan bezakan anak-anak,kan..tapi, memang tak boleh lari, kadang-kadang tanpa sedar kita tercompare" kakak dulu macam ni, macam itu dan sebagainya"..semoga sekadar rujukan kepada pengalaman yang lalu..Apapun, InsyaAllah, bagi mama dan papa kedua-duanya punya keistimewaan tersendiri..dan kedua-duanya juga subhanallah hadir dengan cabaran yang tersendiri juga...

Tengok gambar budak mok mok ni..


Cubaan meng'hijack' laptop kakak masa kakak pergi sekolah


Caught in action haha





No comments: