Monday, September 26, 2011

clear as a bell


Assalamualaikum wbt...


Suatu hari semasa sedang asyik menyediakan bubble bath untuk tuan puteri sorang ni, saya tiba-tiba dikejutkan dengan suara kecilnya , " mummy, i want to shout!!".. As clear as a ding dong bell..dia minta nak menjerit kerana seronok mendengar echo bunyi suaranya yang melantun-lantun di bilik air itu. Saya tak pasti dari mana dia memperoleh words sebegitu, tetapi cara dia menyusun sebaris ayat yang penuh betul-betul mengujakan saya sebagai ibunya yang later on membuatkan papanya pula turut teruja sama..


Kenapa teruja??


Kerana kami mempunyai satu kerisauan selama ini tentang tahap komunikasi anakanda yang seorang ini..Diberi pendedahan dengan lebih dari 4bahasa setiap hari rupa-rupanya sedikit sebanyak telah meletakkan dia dalam posisi yang agak bahaya! Bahaya pada ibubapanya kerana jika kanak-kanak seusianya di Malaysia sudah lancar menyusun kata meluahkan itu ini, dia pula berdepan dengan kesukaran memilih perkataan yang paling sesuai digunakan ketika itu. Sebagai contoh, :

Untuk memuji sesuatu perbuatan yang bagus misalnya, dia mungkin sahaja akan mengatakan " uuu, pandai..@ bagus...@ good...@ Excellente(sepanyol)...@ Shatrah(arabic)...@ Issa(asal dari perkataan 'biso' loghat kelantan) ataupun kesemuanya sekali!! Kalau ingin mengatakan makanan itu sedap, boleh saja dia mengatakan " cedap (sedap)...@ delici-yah-so (sepanyol)..@ hilwah (arab)...@ dilisy(delicious)..ataupun satu pun tak terkeluar!! (-_-)

Jadi, oleh kerana terdapat beberapa campuran bahasa pada datanya, dia kelihatan mengambil sedikit waktu untuk memberi respon pada satu2 masa, atau di ketika lainnya, dia memilih untuk bercakap bahasa sanskritnya a#%$^%&*& sahaja sebagai respon sehingga termangu-mangu siapa yang mendengarnya..pada waktu ini hanya insan yang bertuah dan terpilih sahajalah yang dapat memahami apa yang nak dikatanya itu =)


Pencarian


Sebagai orang yang paling dekat dengannya, sudah tentulah kami harus mencari titik penyelesaian kepada perkara ini..melalui pembacaan, perbincangan dan pengalaman2 mereka yang telah lama 'makan garam', kebanyakannya mengatakan bahawa ini fenomena biasa bagi multilingual toddlers..kata seorang makcik saya, kanak-kanak pada peringkat ini memproses dan menyimpan dahulu perkataan yang didengar,apabila tiba masanya they will talk clear as a bell, INSYAALLAH AMEEN......jadi, mungkin saya/papanya yang terlalu risau huhu..


Program komunikasi


Jadi, sempena dengan cuti kami yang Alhamdulillah sungguh panjang kali ini, bertambah panjang apabila pihak Egyptair meluluskan tiket balik nanti dengan free of charge(tiada bayaran denda seperti sebelum ini dimaklumkan) which is only available on the Oct 19th, rasanya cuti panjang ini agak sia-sia kalau ia tidak memberi nilai tambah kepada anakanda Balqis..

Urusan ziarah-menziarahi mengeratkan silaturrahim, juga sesi bersama keluarga tercinta sudah hampir dua bulan berjalan dengan padat dan semaksimanya(itupun masih ada yang belum sempat kami bertemu mata), Alhamdulillah..Jadi, untuk 3minggu lebih yang terakhir ini kami sepakat untuk meninjau pusat bahasa untuk Balqis untuk touch up her communication skills..supaya lebih mudah tuturkatanya difahami oleh guru-gurunya di hadhanah sana yang kebanyakannya boleh berbahasa inggeris dengan baik Alhamdulillah..

Cari punya cari, setelah beberapa hari survey Alhamdulillah akhirnya ini dia, anakanda Balqis diterima masuk belajar untuk tempoh sebulan sehingga tarikh penerbangan pulang di cawangan Smart Reader di negeri papabalqis ni. Kalaulah SR ni ada di berdekatan dengan rumah mama, alangkah indahnya hidup ini hehe..tapi, itulah kata orang-orang tua..apabila ingin mendapatkan sesuatu, ada sesuatu yang harus kita lepaskan...bermakna,hujung minggu sahajalah baru dapat pulang ke Baling berbanding sebelum ini selang seminggu hehehe..takpe2, inipun sepatutnya dah kena banyak bersyukur,ada orang sudi nak ajar anak kita dan terima dirinya walaupun masih belum berjaya proses potty trainingnya(huhu ini cerita lain)..

Hari pertama kami mendaftarnya, dia sangat teruja melihat rakan-rakan sebayanya(she's in a 3years old class) yang sedang bersenam aerobik sambil menyanyikan nursery rhymes, ditambah pula kawasan playground yang kelihatannya agak luas, dirinya lantas meminta saya menukar baju yang dipakainya kepada uniform yang baru sahaja diperolehi =)

Hari ini hari keduanya, masih belum cukup untuk kami membuat penilaian..tetapi, secara kasarnya, kami berpuas hati dengan environment yang wujud disitu walaupun majoriti tenaga pengajar dan murid-muridnya adalah dari non-muslim. Bagi kami, ini secara tak langsung mewujudkan persekitaran yang sihat apabila rata-ratanya berkomunikasi dalam bahasa inggeris yang proper, not manglish(which i dont prefer at all). Namun, saya sempat meninjau dari beberapa malay staffs disitu, alhamdulillah dapurnya diuruskan oleh mereka yang beragama Islam...kena perhati juga apa yang bakal masuk ke dalam perut anak kita,kan? =)

Dan, tadi semasa bersama saya di meja makan, dia yang sedang menyusun(bermain sebenarnya) jambu air yang dipanggilnya 'stobeli'(buah strawberry) didalam pinggan kedengaran mengomel sendirian..."uuu, vili nice(very nice) dan menyuruh saya meletakkannya dibawah.."put it down mama, put it down..." tersenyum sajalah kita maknya anak dah boleh buat ayat sikit-sikit.Doa saya, semoga Allah melapangkan dadanya untuk menerima dan memahami sesuatu ilmu itu dan beroleh taufiq dan hidayahNya selalu,ameen...

Ini gambar-gambar yang sempat di ambil buat kenang-kenangan..malu juga nak snap banyak2 tengah2 orang ramai tu..nanti dikatanya buang tebiat hantar anak sekolah pun nak ambil gambar,huhu..



sedang malu-malu sambil join rakan-rakannya bersenam aerobik



guru kelasnya sedang mengajar step yang sepatutnya




muka sedih mama ajak balik(on her first day)



upah dapat makan sebab behaved well masa first day


hari kedua,
letih sampai terlentok dalam kereta dan terus tidur tak sempat tukar baju



Wallahu'alam~


3 comments:

umimaudah said...

Salam, shida..

Hanya membaca dan mengikuti perkembangan cucu di blog. Bila agaknya kita akan bersua..

umimaudah said...

Salam... shida

rindu sangat kat anak dan cucu.. Bila agaknya boleh berhubung semula. Ada banyak perkara ingin dishare..

along Nazirah said...

Salam,.. waa.. Balqis dah besar dah,. siap dah pergi sekolah lagi,.. Tapi, x pernah lagi jumpa Balqis dan mamanya,.. =) Harap dapat jumpa satu hari nanti,...