Thursday, August 12, 2010

Kenangan Terindah

assalamualaikum wbt..

4 ramadhan..Alhamdulillah atas nikmat hayat hari ini..moga2 ianya untuk 'ubudiyah lillahi taala..


" Dan
aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku."


Lebih kurang seminggu kami pulang dari tanah suci Mekah namun bayang Kaabah masih tersergam indah diingatan..lebih-lebih lagi ketika dalam solat..syahdu dan sayu rasanya..seperti sedang bersolat di dalam Masjidilharam dengan anak mata betul-betul mengadap Kaabah.. no wonder lah mak dan ayah walaupun hampir sepuluh tahun berlalu, namun pengalaman menunaikan Haji masih segar diingatan mereka.. malah, masih mampu menitipkan banyak pesan yang tiada dalam buku buat bekalan kami sebelum berangkat dulu..seolah-olah bumi tanah haram itu baru ditinggalkan semalam..

bumi Madinah tak kurang hebat penangannya..masih saya ingat, sebelum berangkat ke Mekah dari Madinah tengah hari itu, kami berdua merancang untuk bergilir2 ke Masjid Nabawi bagi menyempurnakan solat sunat terakhir dan wida' pada Junjungan tercinta Rasulullah S.A.W.. nak duduk berlama2 dari pagi macam orang lain, tak bolehlah memandangkan Balqis masa tue agak cranky di bilik hotel..tak berapa nak dengan orang lain..kebetulan hari terakhir di Madinah dia diserang demam dan mama papa pula ditempatkan di bilik yang berasingan... jadi mama orang first yang pergi masjid..berjalan berseorangan(hakikatnya ramai je orang yang lalu lalang disepanjang jalan) sambil hati diserbu sejuta perasaan kerana hari itu adalah hari terakhir disana..

setibanya di masjid, kawasan Raudhah sudah ditutup untuk wanita(sudah tamat sesinya pada waktu tu).. mama tak terkilan kerana yakin Allah akan rezekikan benda lain untuk mama..tengok2 Alhamdulillah ada tempat lapang untuk mama bersolat..betul2 selesa dan khusyuk untuk bersolat lama dan bermunajat selepas itu...mama janji dengan papa untuk berada di masjid selama sejam untuk memberi laluan pada turn papa selepas tu..walaupun pada mulanya rasa tak cukup sejam tapi alhamdulillah Allah Yang Maha Mengatur sesuatu..segalanya jadi just fine aje..betul2 sejam bila mama melangkah keluar dari masjid...bengkak kaki yang menyakitkan selama di Madinah itu juga tiba-tiba hilang macam tue je..mama fikir masa tue mungkin Allah nak readykan fizikal mama untuk ibadah umrah setiba di Mekah nanti..papa pula alhamdulillah rezekinya dapat bersolat dengan tenang di kawasan Raudhah, dapat berada sekejap di kawasan tiang suffah dan berada sehampir dengan maqam rasulullah S.A.W..best kan orang lelaki boleh masuk kawasan tue..alhamdulillah thumma alhamdulillah...

setelah itu bumi Madinah kami tinggalkan dengan seribu satu kesayuan dan satu tekad bersama doa bahawa InsyaAllah jika ada rezeki pasti bumi itu akan dijejaki lagi.. dalam bas ramai yang tak sabar2 nak tengok Kaabah..tak terkecuali kami berdua..tapi masa tue hati mama masih di Madinah..sedih tak habis2 lagi..apabila tiba di Mekah pada malam itu dan setelah selesai check in hotel dan makan malam,kami di bawa oleh Ustaz yang mengiringi perjalanan umrah ini ke Masjidilharam yang alhamdulillah lebih kurang 5min aje berjalan kaki..masa tu hati berdebar2 almaklumlah first time nak tengok kaabah secara live..

Balqis pun seakan memahami dia senyap aje diatas dukung..dengan abaya dan tudung hitamnya, matanya memerhati sekeliling..mungkin terpukau tengok orang yang luarbiasa ramainya..setelah mendengar penerangan ringkas, papa yang dalam pakaian ihramnya dan mama bertelekung maju ke Baabul King Fahd kalau tak silap..menyimpan selipar dalam plastic bag yang dibawa, menuruni anak tangga sambil dihati beristighfar dan cuba khusyuk pada suasana masa itu dan tiba-tiba Allahu Akbar...tersergam bongkah hitam itu di depan mata kami..suasana sangat hening pada masa itu..mama dan papa terdiam memuji kebesaranNya...dan tanpa dipaksa airmata mengalir..saat mama menulis ini pun airmata masih lagi bergenangan..subhanallah walhamdulillah wallahuakbar....

Dan itulah kenangan pertama yang terindah untuk dikenang di sepanjang hayat ini...semoga akan ada lagi rezeki untuk kita semua kesana..AMEEEEEEN...

Tapi, kalau nak buat haji nanti mungkin mama dan papa terpaksa tinggalkan balqis kejap hehe..sebab budak kecik ni excitednya boleh buat kita semput nak mengejar tengah-tengah ramai orang ni..contohnya waktu tawaf, dekat setengah jam mama dan papa bertawaf sebab balqis menjerit2 nak turun tak nak didukung..bayangkanlah seorang budak kecil berlari2 ditengah2 lautan orang..nasib baik semua orang pun spoting aje bagi laluan kat dia..mungkin gelihati tengok dia dalam pakaian jubah dan tudungnya(masa tue balqis masih lagi dalam ihram) yang macam ustazah kecik..masa sai'e lagi lah masyaAllah..seronok dia berjalan dan berlari sampai berpeluh-peluh walaupun kawasan sai'e tue berkipas..lepas minum air zam-zam yang memang banyak disediakan ditepi kawasan tue, sambung lari lagi..semangat bermainnya makin menjadi-jadi apabila ada anak2 pak arab pun turut sama berlari masa makayah dorang buat saie..and at last, tertidur atas dukungan sambil mama dan papa menyempurnakan tujuh pusingan sai'e antara bukit Safa dan Marwah..Alhamdulillah..

Cuma satu yang mama benar2 terharu apabila Allah benar2 menjaga balqis dan memberi peluang mama nak solat either di masjid Nabawi mahupun Masjidilharam..rakaat pertama dan kedua ok lagi dia duduk main2 dengan doll Dora The Explorer nya di depan mama..kadang-kadang bersolat sekali di sejadah kecil yang mama hamparkan betul2 didepan mama..tapi lepas2 tue dengan selambanya cik adik ni bangun dan dialah yang jadi Dora, explore kesana kemari..kadang-kadang kalau mama bersolat diluar masjid, disarungnya kasut makcik-makcik yang tengah bersolat ni sambil ketuk ketak ketuk ketak berjalan dengan kasut tumit orang lain,huhu...mama ni punyalah menjeling macam nak terkeluar biji mata mencari takut2 hilang since kawasan masjid saaangat besar tapi alhamdulillah, bila jauh sikit dari mama, pandai pula dicarinya jalan balik ke saf tempat mama bersolat..sesungguhnya Allahlah Sebaik-baik Penjaga anak mama ni..

All in all, bagi mama dan papa, bawak anak kecik yang dah boleh berjalan macam Balqis ni memang agak mencabar tapi memorinya sangat indah dan manis untuk dikenang... kadang-kadang rasa special la jugak(campur malu sikit2) kalau tetiba ada pegawai yang jaga pintu masjid angkat anak kita tinggi-tinggi dan tanya "min ummuha?" = "mana ibunya" @ dengan kata lain anak sapa la ni dok main kat sini nih.. hehehe, tapi alhamdulillah dorang tak marah mungkin dah terbiasa dengan anak-anak orang arab yang lagi advance kelasakannya tika para ibu bersolat...

Oklah, itulah cebisan cerita hasil dari pengalaman tak seberapa kami...lain orang lain storynya..tapi kalau nak cerita semua memang pakai tak berasaplah dapur kan hehe..sebab setiap saat disana adalah sangat istimewa...kerana bumi itu pernah didiami oleh Nabi besar kita nabi Muhammad SAW..dan bumi itu adalah tempat tersimpannya sejuta sejarah kenabian bermula dari Nabi Adam a.s..

ok, picture time!




papa dan balqis masa menunggu mama masuk kawasan Raudhah




turn kami pula tunggu papa




active girl with her new hairstyle(my bad indeed)



suasana di perkarangan masjid Nabawi



the three musketeers =P



di perkarangan Masjidilharam usai solat maghrib



happy mommy and cheeky baby



menuju ke Kaabah



ahli jemaah terkecik



buah hati pengarang jantung



menikmati air zam zam masyaAllah



di bukit marwah semasa menanti papa selesai sa'ie


upah dari papa =)



semasa menanti mama tawaf sunat



bermain dengan anak arab yang cute miut



susu unta fresh (terbaik dari ladang =P)



pemandangan Jabal Rahmah dari atas bas (kami tak turun..balqis baru je muntahkan jubah mama dan baju papa sikit heh)



a walk to remember

3 comments:

dealova said...

mamabalqis...
frankly speaking suddenly im crying when read this post...

mama tabahlaa.tem tawaf mmg agk difficult kalo ade budak kecik.pastu nk jln sdiri pule.waaa.cumel btuoiii.

rindu yang teramat utk ziarah kesana lagi...uhuk...=(

WanitaMustanir said...

mamabalqis,

comelnya si balqis bertudung litup..


salam ramadhan kak sekeluarga..

izzati.abdullah said...

kaksyida thnks for da picture n story..terubat skit rindu kat haramain!
comel la balqis dgn abayanye..cute skali=)