Friday, March 5, 2010

sudah setahun 4bulan

assalamualaikum wbt..

selamat hari Jumaat untuk semua~ semoga semuanya diberkatiNya dan bersemangat untuk menjadikan hari Sayyidul Ayyam ni hari yang paling special dalam minggu-minggu kita..paling istimewa dalam erti kata amalan kita,yang sunat diperbanyakkan disamping yang wajib2, lazimi lidah dan hati dengan zikrullah serta selawat pada Junjungan tercinta ; Nabi Muhammad SAW.

“Maka apabila kamu telah menyelesaikan solat, ingatlah Allah pada masa berdiri, pada masa duduk dan pada masa berbaring.”
(An-Nisa’ : 103)

sedar tak sedar, sudah 4 bulan anakanda Balqis melepasi angka setahunnya..banyak yang berlaku dalam selang masa ini, tapi poor mama, jarang yang mama catatkan disini especially perkembangannya..menyedari hal itu, saya nak try rekodkan berdasarkan apa yang kami berdua lihat dan compare dengan kid's normal growth chart..

1) big thanks to Allah balqis dah boleh berjalan 2-3 menjak ni..alhamdulillah dah boleh berjalan dengan confidence and laju,hihi..so cute bila tengok budak2 yang separas tingginya berjalan..nampak cam lil cute monster =P

2) sangat lasak sekarang.. pantang mama leka sekejap, terdengarlah suara dia tengah terkekek-kekek ketawa sambil tangan keciknya dok celup-celup air masak dalam jag.. dah pandai panjat naik duduk atas meja tempat letak makanan.kalau lambat mama sampai, lecaklah karpet dengan air masak satu jag yang selamat dituangnya..pastu, ditepuk-tepuk dan di pijak-pijaknya lecak air tue sambil tersenyum riang dengan innocentnya,huhu..

3) suka susun kotak scrabble dan monopoly/buku-buku besar dan naik duduk/berdiri atasnya.. a sign of wanting a car maybe,hehe..

4) dah boleh pegang pen dengan betul dan tak terbalik dan start scribbling atas kertas..kalau kita bagi pen yang tertutup, dia akan buka sendiri tudung pen tue, dan mula melukis garisan-garisan kartun yang banyak (i just want to avoid using 'menconteng' word)..lama-lama bila dah bosan agaknya, mula buat lakaran imaginasi kat kaki tangannya, atau masukkan aje pen kedalam mulut..sedap makan dakwat ye nak..

5) dah pandai turun katil sendiri (good work papa!)sekurang-kurangnya tak risau dia terjatuh dari katil dah.

6) dah boleh baling dan lambung bola by her hands..

7) dah boleh selesaikan sendiri permainan shape sorter nya, dan susun gelang-gelang plastik dalm bekasnya dengan betul..dulu masa mula2 beli, mama terfikir2 pandai ke anak aku ni main benda ni? rupa2nya,it's true baby ni akan pandai selesaikan satu2 task tue bila dah sampai masanya seperti yang ditetapkanNya. Alhamdulillah..

8) suka main phones..i bet semua kanak-kanak pun suka rite =) kalau iPhone papa, laju je credit habis..sebab balqis pandai unlock sendiri dan mula menghello2 datuk neneknya di Malaysia yang papa letakkan dalam ruangan 'favourite'. solusinya, papa dah padam dah ruangan favourite tue huhu.

9) akan datang duduk dekat dengan kita time solat/mengaji. dah pandai salam dan cium pipi bila diminta.alhamdulillah, jadi anak solehah ye nak..

10) dah pandai point her finger pada benda2 yang dia nak. nasib baik pergi supermarket tak pandai minta nak beli lagi..boleh botak kepala papa =P

11) suka sgt dengar/tonton rancangan Barney&Friends, Toyor Aljannah, Baraem(ala-ala sesame street tp dlm bhs arab fushah). akan menggoyang-goyang tubuhnya yang kecil tu bila dengar any rhythm. cute!

12) dah pandai express her emotion ; tantrum, merajuk, geram,loves babies so much(tanpa menyedari yang dirinya juga seorang bayi,hehe). kalau marah,mula nak gigit tangan/pipi mama/papa.huhu.belajar kat mana pun tak tau nih..

13) hm,masa tidur sudah agak tetap..12-14hours a day with a short 2-3hours nap in between.

14) dari segi pemakanan, masih macam dulu- alhamdulillah full mommy's bf dan masih berselera makan nasi yang mama masak cuma sekarang dah tak nak lecek/penyek. suka makan nasi sebutir-sebutir. tapi, kalau ada benda-benda yang tak boleh diterima lidahnya, pandai pulak balqis ni luahkan balik. contohnya kalau mama bg ayam yang digaul dengan minyak zaitun dan sayur bayam, she will resist this. setakat ni, dia amat menggemari ayam goreng(ayam+kunyit+halia+bwg putih+sdikit garam), sayur sawi,brokoli,sabanikh(bayam),telur, roti peanut butter, french fries, fish finger(fillet fish+telur+corn flake yg di mesin+no salt added), cereals especially corn flake(anak papa,hehe), buah-buahan except for citrus one(mama tak bagi sgt lagi d.t her tender stomach mucosa) and roti (any bread will do) etc..

15) suka baca buku..good dear balqis. sekarang,alhamdulillah balqis sudah ada lebih dari 20 buku nya yang penuh dgn animasi dan mcm2 lagi yg selalu buat mama dan tak kurang juga acik2 babysitternya teruja,hehehe..yelah,zaman kita dulu takde benda2 camni..tak termasuk buku2 resepi dan majalah Pa&Ma mama yang turut dijadikan hakmiliknya dengan sering membeleknya hingga terkoyak..huhu,nak jadi chef ke sayang? =)

16) antara words yang sudah dituturkannya setakat ini :-

- pappa - papa
- mamma/ mmma - mama
- nanak - nak/hendak
- nanne- susu
- nyam nyam- makan
- bibi - baby
- uwo - turun
- ewoo - hello
- babbaii - bye bye
- aa baa taa - alif ba ta
- cok cok pin - lagu kanak-kanak
- tetete - geletek
- ummm - sayang/cium pipi

17) antara gestures yang dibuat untuk express her needs :-

- geleng kepala- tanda tak nak
- kerut2 muka - tanda masam/makanan tak menepati citarasa haha
- sebek bibir- tanda sedih
- senyap tiba2 dan dtg dekat2 sambil peluk mama or nak naik atas riba - tanda sedang poo poo
- genyeh-genyeh mata - tanda mengantuk

oklah, ini saja buat masa ni..dah lama kan tak menaip, sekali update, nah panjang berjela..sorrylah kepada pembaca ye..dan juga kepada followers(yang sejak dua menjak ni bertambah pulak,thanks) kerana jarang sangat update blog ni..baru2 ni orang2 rumah ni(papa dan balqis) diserang demam selsema..lama la jugak kesian mama tengok muka sorang-sorang,hehe..

apapun, selamat menjaga kesihatan ye buat semua..terutamanya di musim peralihan sejuk ke panas ni..rajin-rajinlah makan sayur dan buah-buahan..jaga kebersihan dsb..dan,banyak berdoa dan bersyukur padaNya yang selama ini telah memberi kita nikmat kesihatan dan hayat untuk kita gunakan sebagai ruang beramal dan bertaubat ini..

~maaf atas salah silap,jumpa lagi! =) ~

2 comments:

ummuabdullahsyaakir said...

Salam syg buat shida n family...harp sht n ceria selalu ^_^

Sukanya dgr cerita pkmbgn Balqis yg comel itu...eem rsa bahagia kn dapt tgk ank yg kt kndung n lahirkn mmbesar depn mata?Wlupn penat rsa hilang bila tgk kelatah ank.

Balqis mmg suka makn ye shida?Abdullah lbh suka makn jajan dlm 1hari klu xde jajan maunya mengamuk.Akk dh cuba bagi makn utk dia knyang tapi dia makn sikt n lbhnya nak jajn n mnum susu...huhu.Agknya dh terbiasa dari Msia lagi.

Shida ni no tel akk apa2 tel lh akk blh kt saling ziarah mnziarahi,rndu sgt nak jumpa..kt cuma bhng dgn blog n sms je kn?cuma utk smntara wktu ni akk tgh nak cari rumh,pln nak pndah sbb rumh yg akk dudk skrg ni xsesuai utk ank2.(kurng pngudaraan n cahaya)


slm syg utk Balqis n mamanya too..

Tel akk :0172349894

mmk said...

salam syg kak aini..

afwan lambat respons..akk sekeluarga apakhabar? itulah, tercari2 juga no akk.. ingat nak berkunjung berziarah..tak pernah jumpa lagi akk sekeluarga,skg dh ada si comel baru pulak..kena pegi ni InsyaALlah..

hm,Abdullah suka mkn jajan ye? biasalah tu budak2 kak...mereka suka mkn benda2 yg sedap pd lidah dorg..tak terlambat utk kita sbg ibu/bapanya utk 'memperhalusi' lg menu hariannya agar kekal sedap tp berkhasiat..mungkin boleh selang selikan nasi dan lauk lepas tu upah dgn jajan 4-5keping..esoknya,suap lebih sikit nasi dgn ayam goreng ke,pastu upah jajan 2-3 keping..lama2,dia dh kenyang, mungkin dia dh tanak jajan sbb ada lg benda yg lebih sedap dr tue..insyaAllah..

balqis pula suka mkn coklat.sbb selalu tgk mamanya mkn coklat kot,huhu..jd solusinya, kami carikan dia coklat yg plain tanpa gula yg byk(dark chocolate). sbg cntoh, Loacker. jd kandungan gulanya tak terlalu tinggi utk kanak2..lps mkn,wajib dan wajib cuci gigi walaupun kena paksa sampai jerit2,huhu..

ok kak, terima kasih atas komen dan no tel yg ditinggalkan tue..ada rezeki pasni kita jumpa ye kak. akk pun jemputlah dtg ke rumah bila2 akk sekeluarga free..

almt rumah : imarah 7, dur ardi,syari' zharif, amama istad gamaah,Mansurah.

sehingga ketemu lagi ~