Friday, April 3, 2009

endodontic care

salam 'alayk..

alhamdulillah kali pertama dalam 2minggu ini,saya dpt bangun dari tidur dgn freshnya..tidaklah seperti sebelum2 ni,selalu je rasa restless disebabkan terjaga byk kali in the midst of sleeping. then,bila dah bangun,byk pula rutin harian yang tergendala such as kemas rumah dsb buat dek sakit gigi ni..tak termasuk lagi dengan berapa banyak dah panadol yang ditelan dalam sehari untuk mem'block' rasa sakit ni..

setelah beberapa kali di'brainwash' oleh orang2 terdekat disini (thanks to hubby,deknih n muna),akhirnya dengan penuh debaran sampai sejuk2 tangan,saya pun memberanikan diri pergi dental clinik smlm buat checkup.

dalam fikiran,dah tak terbayang benda lain dah selain jarum suntikan yang panjang tue saja..habis segala doa dan selawat berkumandang dihati..macam nak turun berperang je lagaknya..seingat saya,time nak give labor dulu,saya rasa lebih relax berbanding dengan saat2 berjumpa doktor gigi..usahkan begitu,terbayang kerusi besar diklinik gigi sahaja sudah cukup membuatkan saya meremang bulu roma..so scary huh!

so,semalam what a big relieved then..takdela sampai kena cabut tp have to go some methods and processes which will need 2@3 more visits..and costs quite a lot tp suami saya amat menggalakkan kerana katanya,kalau di Malaysia mungkin treatment nya lebih menyakitkan..so,saya pun tiba2 je jadi amat bersemangat untuk membuat rawatan..tak sabar rasanya nak tunggu khamis depan,appoinment dengan doc..

anyway,bincang punya bincang dengan doc semalam,katanya antara sebab utama,ialah kuantiti kalsium dalam badan saya telah banyak digunakan during pregnancy and lactation plus,saya juga amat kurang meminum susu..jadi,gigi mudah decay..walaupun mengambil supplement,tapi belum cukup untuk menampung jumlah kalsium yang diperlukan...tapi,itu belum cukup menyumbang kerana years before lagi saya memang sudah menggunakan sensodyne,which means my teeth are quite sensitive to some extent..

apapun,sebenarnya yang penting adalah berani mencuba..how to overcome that fear..masih teringat lagi kata2 suami semalam," jangan takut,nanti adalah tue doc arab ni hembus2 sikit"..it's true,takdelah sakit sangat walaupun kena juga one shot eventhough doc tue tak hembus2 pun,hehe.. masa doc nak cucuk tue,puas saya memberi arahan pada CNS saya supaya fikirkan benda lain,dengan harapan pain sensation tak terstimulate nanti..tp,xsempat2 CNS saya nak respon,dah siap dah pun process..

moralnya,buatlah regular dental visit,jangan tunggu sampai dah sakit..pesanan amat berguna untuk saya..buktinya,saya amat mencemburui gigi beloved papabalqis ni yang sihat dan boleh 'sewenang-wenangnya' mengunyah benda keras sbb dia memang rajin buat dental checkup..compared to me yang habis diri penakut dengan dentist..mungkin boleh diajar pada Balqis nanti," a dentist is a good friend,so be happy to meet them"..

p/s: ramai juga diantara kawan2 saya yang bakal menjadi dentist..semoga jalan mereka dipermudahkan Allah dan bakal menjadi doktor2 gigi yang baik..ameen..keep up a good work!

2 comments:

Mami Hadeef said...

lawak la akak ni.. kalu takut jarum camne nak jadi Doc ni? huhu.. actually, anim pun same.. takut nak jumpe Dr gigi.. kalu sakit gigi, rela tahan dari gi jumpe Dr.. hehe.. takut tengok alat2 dia tuh.. lebih2 lagi dok dengar cite kalu cabut gigi sebelah atas bulih jadi buta la.. mcam2 mitos.. tapi mitos tu laa yg duk ingat sampai sekarang..

tapi betul la akak.. kakak anim pun ade cakap.. kalu lepas bersalin, gigi dah jadi lain.. makin kuning pun ade sebab baby banyak tarik kalsium.. cube akak senyum, kuning tak gigi tuh?? hehe..

cegu yang annoying said...

uk alla mak aih!! pelik nyer mama org ni!! hehehehe!!

org dulu pon camtu.. cabut gg is the most hurting moment..maybe tu disebabkan trauma masa kecik.. tahla..dah besar2 ni tkde lak kna cabut..agaknya lagi sakit kot.. sbb gusi pon dah keras hahahah..tataula..

tp just ingat, 6 bulan skali, g la cek gigi..org dulu cukup bnci doc gg, tp pikir2 jugak, kalau tak jg, then kna cabut lg ngeri hehehehe~~