Tuesday, March 31, 2009

khabar si kecil

salam 'alayk..

just coming back from a loooong pause,hehe.. a good start to begin with the baby's story i guess since everyone has a divine passion for baby..just any babies =) glad i already have one,not to mention the next yet(have to consider other important things first) =)

anyway,i know i am so behind in updating this tiny page..it's not that i'm so busy but it's just that i dont have 'that' urge to push me to write and write..yes,i love to write..love to jot down things prior to specials moments happened in my days..love to record our daily life,be it in pics,writings(means that of course i have my own diary which is merata-rata in my notebooks..kalau tersusun,ada pulak yang rajin membacanya karang,heh.) plus,i feel like i have to obey my promise in the previous entry-a pause for writing..nama pun pause kan,bukan stop, so ada masanya kena play balik =)

so,gitulah ceritanya kenapa jika ada yang menjengah blog ini,maka akan nampak video Nick Vujicic tue je.. melihatkan semangat rakan-rakan karibku mempostkan entry mereka,sungguh mengagumkan saya..mar yang dah sarat sangat..tiqah a.k.a nenda yang tak henti-henti morning sickness nya..kak aini yang juga diambang first trimester juga begitu gigih sekali menulis..ummu huraiyah yang sangat busy sebagai isteri dan student yg final exam tinggal beberapa minggu je lagi pun almost hari-hari menulis..sape lagi? ha,musfirah yang jauh dari suami dan sibuk dgn clinical pun tak kurang panjang beliau menaip..then,ummu 'azzam yang tentunya lelah dengan 2nd trimester plus doing ward rotationnya pun rajin juga update blognya..saya?? hm,kalau diibaratkan tingkap rumah ni,tentu dah berhabuk sebab jarang lap..

but anyway,better late than never kan? motto kami suami isteri jika lambat ke kelas untuk bagi sedap hati sendiri.

sebenarnya ingin merakamkan perkembangan bayi kami-si Batrisya Balqis ni tapi,mama punya excuses kenapa tak update blognya saja dah mencecah 2 perenggan..kalau buat karangan ni,mungkin rendah markahnya sebab cerita yang bersimpang siur..apapun,enjoy reading =)

ok,sepanjang beberapa minggu ini, anakanda balqis telah menunjukkan perkembangan yang agak pesat dan memberangsangkan kami..antaranya,dia dah boleh meniarap!! satu kebolehan yang telah lama ditunggu-tunggu oleh kami berdua memandangkan sikecil ini sudah berupaya mengangkat kepalanya sendiri ketika diusia 3 hari..kalau sebelum ini,dia cuma bergolek2 je,sekarang,alhamdulillah dah boleh meniarap cuma sometimes masih perlu bantuan mamapapanya..maka,dengan excitednya mama pun bermesej la dengan mak n ayah a.k.a sidi dan nina serta ma @ tok ma di Malaysia mengkhabarkan perkembangan sikecil..semuanya gembira dan paling menyeronokkan apabila ayah yang amat jarang untuk mereply mesej(kerana malas menaip katanya) telah mereply mesej mama dengan begitu cepat..hehe,kasih seorang datuk kepada cucu..bila Balqis besar seksok,and u can read this,surely u'll be happy and feel warmth knowing that u have lots of love from us..and,personally,mama wants u to bear in mind that u means a world to me..same goes to ur papa..


confident


behind the scene (muka cam kena paksa =P)

then, seperti ulasan di Parents.com,bayi di usia 4bulan keatas,sudah berupaya untuk 'bermain' sendiri..seperti Balqis,dia sangat obses dengan anggota badan especially tangan..even tangan dia sendiri,dia akan tenung dengan lama..



ni orang kedah kata 'ghalit' @ khusyuk



tangan orang lain pun dia obses juga =)


sangat kelakar tapi sweet! dan semalam,dia berjaya menyentuh lututnya sendiri..satu perkara yang mungkin kecil bagi sesetengah orang tapi sangat besar bagi kami berdua sebagai ibubapa yang hampir setiap minit memerhatikan perkembangannya..really proud of you dear..=) dari seketul blood clot sehingga menjadi janin,dari yang tiada roh,sehingga ditiupkan roh oleh Allah..saya mengingati dan menghargai hampir setiap tumbesarannya..betapa setiapkali antenatal check,kami begitu teruja melihat di screen scan satu persatu anggota tubuhnya yang telah membesar(umpama jari jemari,telinga yang asalnya dari bud yang kecil etc..) dan begitu dalamnya harapan dan doa setiap ibubapa agar anak yang dikandungnya dapat lahir dengan sihat sempurna..tidak termasuk dengan didikan yang mesti dicorakkan sedari awal lagi iaitu mengenal Allah dan RasulNya dan mempunyai aqidah yang sahih serta seterusnya yang pastinya adalah amanah maha BERAT..


tertidur keletihan setelah puas bergolek sana sini

waktu tidurnya juga telah berubah sekarang..sebenarnya selalu berubah2..dikala azan subuh berkumandang,masa tue barulah dia nak lelapkan mata..makanya,bagaikan nak pergi berperanglah mama dan papanya tika nak menghadiri kelas pagi..

oh ya,pengasuhnya untuk sepanjang musim exam pun hamdan lillah sudah berjaya ditemui..masuk 'mendaftar' InsyaAllah minggu depan.. terima kasih banyak ye kak..Allah sahajalah yang membalas segala budi baik itu..

ok,nampaknya saya harus berhenti disini..Balqis perlu disiapkan kerana kami ada temujanji untuk suntikan imunisasinya hari ini..hopefully,everything goes well as planned,ameen =)

~footnote~

1) ok kierah,dah apdet dah..selamat membaca ye,hehe..

2) agak kesal melihat ada antara komen2 yang mengikut perasaan di blog persatuan..dalam masa yang sama,turut rasa bersyukur melihatkan kematangan 'orang-orang atasan' meng handle isu..koreksi kami berdua semalam, BERDOALAH DAN BERUSAHALAH untuk menjernihkan hati supaya dapat sama-sama salamatussadri @ berlapang dada atas perbezaan yang ada,dan mensyukuri serta bersatu diatas persamaan yang ada..

3) peperiksaan yang semakin dekat jangan membuatkan kita semakin jauh dari Tuhan..selamat membuat persediaan kepada semua sahabat di Mesir khususnya Mansurah..jangan lupa doakan sahabat2 yang lain juga(doakan kami ye =)) dan MAAT TAUFIIQ WANNAJAAH..

7 comments:

ummuabdullahsyaakir said...

aduuii..kenapa laa comel sgt si Balqis ni?Sekejap je,dah besar dah ank dara Shida...comell amat;)

asliani ahmad said...

ala,comelnye balqis....geramnye tgk...

Mami Hadeef said...

akak.. asal tengok balqis macam tido tipu2 je.. hehe..macam satu lakonan je dia tidur tu..hehe..

mmk said...

to kak aini..
-haah,dah besar dah anak dara kami ni,hehe..mcm anak bujang akakla yg semakin membesar dgn comel tue..

p/s: biarlah walaupun dua2 masih belum boleh berjalan pun,hehe..

to wardah-asliani..
-geram tgk ye? nak akak tlg cubitkan ke? hehe

to aniemz..
-haha,mmg pun nampak cam eksyen je tido tue..act,akak ada byk sgt koleksi gmbr dia tido sbb akak suka amik gmbr dia tgh tido. so,masa nk upload hr tue,pakai amik je..xpastilah yg ni dia tido betul ke tak,heh..=P

gorengTelor said...

comel.
mcm shin chan.
tp ni pompuan.
haha.

Anonymous said...

salam mursh..bru je tahu kewujudan blog ni dri aisyah yahya,comel bangat anakmu itu..kok seperti papa dan mamanye...tahniah ye even dah terlmabat berbulan2
hehehe((anis E24))

fahimahjohari said...

salam kak mursyida!!
fahimah ni..ingat lg x??
yg kite 1 klas bio+kwn baik wani kat uia dulu..
cutenye ank akak..wah,sgt tak sgka,bru tau akk da kawen ari2..
alhamdulillah..

p/s :link dgn blog fahimah k=)