Monday, April 6, 2009

immunisation

salam 'alayk..

hari ni,tarikh kami membawa Balqis ke Maktabah Sihhah di Turil untuk suntikan imunisasinya..alhamdulillah,setelah 2minggu tertangguh,sempurna sudah sesi kali ni. sebelum pergi kesana,bermacam2 prediction kami berdua pada sikecil sorang ni..

" balik ni mesti nangis je baby ni"

"yang jangan lupa bwk kapas tue,takut darah mcm hari tue takde nak lap karang" (pesan si papa)

"bungkus kemas2 balqis ni,takut sejuk kat luar" (maklum saja musim panas belum fully start lagi)

sekali,semua yang disangka tue tak menjadi pun..matahari terik bersinar tapi,masih terasa hembusan angin. darah pun tak sebanyak hari tue untuk dilap. and,unexpexcted,Balqis nangis kejap sangat,tak sampai seminit pun..lucu pulak rasa bila dia boleh stop nangis untuk jarum yang pertama,dan sambung pulak selepas jarum yang kedua di paha sebelah lain pula. itupun,masih lagi sekejap sangat tangisan dia berbanding dengan kali pertama disuntik dulu..

rasanya,mungkin disebabkan balqis dicucuk dalam keadaan berjaga(siap boleh sengih2 lagi) berbanding hari tue,tidurnya nyenyak so dia terbangun dalam keadaan terkejut dan rasa sakit. yang kedua,sebelum dibawa ke klinik tue lagi,her stomach is well supplied by milk so,besar kemungkinan rasa sakitnya berkurang.kita mengetahui bahawa bayi yang mendapat cukup kandungan susu ibunya akan mempunyai daya tahan yang tinggi. kedua,kajian barat telah membuktikan bayi yang diberi glucose solution sebaik sahaja dilahirkan,akan kurang menangis berbanding dengan bayi yang diberi plain water. this fact is worth to prove keberkesanan amalan tahnik..so,balqis dear,masa balqis lahir dulu,ramai yang suapkan kurma dan air zam-zam tau kat ur mouth..mama ingat lagi,masa papa temankan mama dalam labor room untuk proses seterusnya(jahitan dsb),balqis masa tue kat luar..dikerumuni sanak saudara..sume ada ; sidi dan nina,tok ma dan tok abah,tok long dan keluarga,tok mek,tok ji,tok yuti..masa tue,para datuk2 dan nenek2 balqis ni(tok dan moyang) ni bergilir2 penyekkan kurma dengan air zam-zam yang mama dan papa dah pack awal-awal lagi dalam beg bersalin mama dan suapkan kat Balqis yang masa tue diorg cakap lapar yang amat. padahal,seingat mama,beberapa minit sebelum melangkah masuk ke bilik labor tue,mama baru saja habiskan dua bungkus bihun goreng mamak(sedap banget),dua batang ais krim mat kool,air selusuh bergelas2..huhu,macam tong pun ada,sume sumbat.terima kasih sangat kepada semua esp papa la dan Doc Suzie yang friendly dan sangat memahami..kalau ada rezeki lebih,insyaAllah the next and next kita jumpa dr. suzie lagi =)

dah lari tajuk nampaknya..sebenarnya nak rekodkan kisah Balqis hari ni..tapi,mama pegi buat sekalung penghargaan dia pulak kat sini..

so,Balqis sekarang nyenyak tidur atas riba mama neh. lama benar anak dara mama tidur kali ni..dari kul 9 lebih tadi sampailah sekarang,dekat jam 4ptg..cuma,terbangun sekali sekala saja for nursing..tu pun mata pejam,hehe..cute betul! mungkin dia rasa letih kot,tadi bergoncang-goncang dalam teksi.

'ala kullihal,semoga Balqis kembali aktif seperti hari-hari biasa..sehari dua selepas cucuk,normallah kalau tiba-tiba diserang demam..dan,semoga mama dan papa juga diberi kesempatan dan bijak mencari ruang untuk prepare for the exam =)

good luck to all for this coming biochemistry 3rd assessment! Rabbuna Yusahhil InsyaAllah =)

1 comment:

ummuabdullahsyaakir said...

Shida,Balqis dh makin mantap dgn jarum ni,klu budak2 biasa sure menangis punye(cth:ank bujng akk laa..hehe)..moga Shida,suami n balqis happy selalu