Wednesday, February 4, 2009

honey,molasses and brown sugar

malam ni sibuk saya mencari recipe homemade brown sugar utk resepi chocolate chip
cookies(one of my want-to-cook list)..

selalunya,saya akan ganti je dgn gula biasa sbg alternatif. tp,oleh kerana nak belajar,jadi kena buat betul2..rasanya kat Metro ada jual tp agak mahal. cari punya cari,terjumpalah kat satu website omputih ni..senang sangat rupanya--gula biasa plus molasses dan gaul2 sampai sebati. ok,settle! tp,tak fahamlah pulak apa itu 'molasses',huhu..masih tak berputus asa,saya terus ke kitchen dictionary(this is the use of having internet at home,hehe) utk cari maksud molasses tue. em,rasanya dah faham tp masih tak boleh nak imagine sepenuhnya.saya hampir2 nak ganti dgn honey je sbb i think this is the closest to molasses. tp,tengah2 tukar pampers Balqis, suddenly saya teringat yg saya pernah nampak word ni..hihi,lucu pulak rasanya apabila masuk je dapur,tgk2 kat bekas gula melaka/gula kabung/'asal aswad,ada tertulis perkataan 'molasses'. yes!! mission accomplished =) dah boleh start masak cookies tonight..hope tastes better because i know papa loves to eat this type of cookies so much!

anyway,saya masih dalam 'trying-new-recipes' mode..fpertama,keranaor today,saya bangun awal sikit dari biasa..pukul 3.56am td sbb semalam tido awal,around nine pm. selesai kemas dapur,cuci pinggan sume sbb smlm lepas masak,makan terus layan Balqis sambil borak2 dgn papa sambil tgk movie..saya terus prepare bahan untuk Pandan Chiffon Cake..hehe,our breakfast today since papa kata sedap kalau makan yg panas2 punye,so mama kemain semangat lagi bangun awal nk wat kek =)
hasilnya,pagi ni tak sempat hidang lagi,papa yg juga bangun awal td before subuh dah ngap 5/6 dari kek tue,tinggalkan mama 1/6 je,hihi..ada 2 kemungkinan disini :-

1) papa sangat lapar sebab baru bangun tido.
2) kek tue mungkin sedap kot =)

anyway,about 'masak-masak' thing ni,still lagi in program membuat kek chiffon..sebab,personally,saya masih lagi nampak parts yg kena improve..everything needs practice right? till it is one day becoming perfect! InsyaAllah..(disini, trillion thanks for my darling papa for being soo supportive--tak jemu2 merasa,memberi komen dan membeli bahan2 that i need and might need to use).

yup,talking about him,i suddenly feel so grateful for having another big supporter in this life after my beloved mom and dad. terasa begitu dihargai apabila sometimes ada my foods yg tak jadi,tp tetaplah dihabiskan,huhu..then,hari-hari tanpa jemu dibelikan segala keperluan utk hobi saya yg satu ni AT HIS BEST. kenapa saya state 'at his best'?? because,i know that he doesnt even bother about a penny he spent for this. compared to me,saya agak berkira untuk membelanjakan duit ni. saya akan cari sampai jumpa pilihan yg lebih murah dan selalunya i will end up getting a low quality thing,huhu..but, i think most of woman memang macam ni kot..

ok,to be continued..my choc chip cookies dah kena keluarkan dr oven tue..

these are some pics yg sempat diambil..(mostly untuk tatapan Mak)




.::spagetti n white sauce(ala-ala alfredo)::.



.:: Pie ::.


.:: Meat Pie ::.


.:: Strawberry Pie::.




.::cinnamon roll::.




.::favourite appetizer(strawberry+gula+garam)::.


.::gambar yang telah di 'touch up' by mr.papa::.























.::pizza sardin(resepi mak)::.





















.::yang dah siap dibakar::.

1 comment:

Khazinatul_Asrar said...

untungnya la suami n anak akak dapat makan mamanya masak sedap2 :)
makin jd potato lah balqis nanti ;D. comel3~ ^__^