Friday, February 6, 2009

overwhelmed!!

hari ni,saya terjumpa satu web berkenaan parenting. ia lebih kepada penjagaan bayi..berbanding sebelum ini sewaktu alam pregnancy,suami saya banyak membuat research mengenai perkembangan bayi kami dalam babycentre.com. saya masa tue lebih banyak disibukkan dengan natural research(alahan)..

anyway,saya ke website ni pg nie nak cari sedikit info mengenai rashes..sebab,saya perasan Balqis tak boleh kering sikit kulitnya..cepat nak jadi ruam kat kawasan muka..tak seperti kebanyakan bayi yg mengalami diaper rashes,im glad she's not. kawasan mukanya nak kena selalu lembap,mesti selalu put on some lotion,baby oil dsb..oh ye,thanks to lina amelia for the tips..it works well!! =)

overall,website ni sangat2 mengujakan saya..especially apabila menjawab persoalan hati saya mengenai 'baby senyum betul2 ke or saja2 dia mmg suka senyum?'..and,the answer is YES! baby sekitar 6minggu ke 2bulan sudah pandai senyum intentionally..maknanya,dia memang berniat untuk menghadiahkan senyuman manisnya kepada kita especially her mother =)

ye,saya kurang/terlalu sedikit pengalaman menguruskan bayi ni since adik2 saya semuanya sudah besar..tambahan pula,duduk berjauhan dengan keluarga baik mak ayah mahupun mertua,dan sangat kurang mereka yg mempunyai anak kecil di bumi mansurah ini,membuatkan kami perlu juga mengjangkau langkah,membuat rujukan di luar(internet terutamanya)..bahan bacaan berbahasa Inggeris juga sangat sedikit apatah lagi yg berbahasa Melayu..kalaupun ada majalah berbahasa Inggeris,kuantitinya terlalulah sedikit dan harganya sahaja sudah tak masuk akal..

ok,let's read this statement especially to those who have and will have a baby =)

oh ye,satu lagi,katanya juga,baby seawal sebulan sudah ada kebolehan mengecam suara dan imej maknya/ayahnya..saya pasti ini adalah jawapan yg baik apabila mereka especially akhawat yg berkunjung kerumah kami dan meriba Balqis bertanya kenapa perhatian Balqis hanyalah tertumpu pd saya.kepalanya akan pusing je tgk mamanya especially bila saya yang bercakap masa tue..jangan jeles!! hehe..

No comments: