Wednesday, January 21, 2009

Penjagaan Bayi..bagaimana??



assalamualaikum wbt..

alhamdulillah,satu paper dah pun lepas tadi-Physiology..masih ada lagi 3 paper berbaki..now,waiting for papa balik from Cookdoor(hari ni exam,papa tak kasi masak,hehe..)bringing back our dinner..oh,i really miss Trio and Spinach Roll from Pizza Hut tapi dah kena boikot..sangat tak sampai hati nak pegi beli their yummielicious products..takpe,now is really a boycotting time...moga-moga usaha kecil ni diterimaNya,ameen..

berbalik kepada tajuk entry kali ini,saya berfikir-fikir untuk mewujudkan satu forum di laman yang tak seberapa ini..forum untuk membuka ruang bg perkongsian ilmu dan idea on how to take care your child..penjagaan secara seluruhnya..tapi,saya seperti tiada masa campur dengan tak berapa reti nak adakan satu lagi laman forum pada page ni..so,i just made it as an entry but with full hopes
kalau ada sesiapa yang willing to share any information about nursing their baby,homeschooling,pemakanan etc..etc..---just feel free to drop by and leave us your comment below..your suggestions are really welcomed here..thanks!!





-homeschooling--

sebenarnya,saya dan suami dari dulu lagi sebelum this baby popped out dah merencana pelbagai aktiviti homeschooling for our daughter nie..bukan apa,kami tak harap sangat nak hantar Balqis ke hadhanah/nursery/taska orang-orang arab nie..walaupun kesemuanya muslim InsyaAllah tapi bangsa yang berbeza pasti membawa budaya yang berbeza..kebanyakan kanak-kanak arab yang saya jumpa agak "hardcore" gayanya..bimbang cedera sana-sini(mental wa fizikal) nanti(huhu),maka kami bulat pendapat untuk tidak mendaftarkan anak kami kemana-mana taska disini sehingga dirasakan masa yang sesuai..

jadi,bagaimana untuk kami memastikan proses pembelajarannya berlangsung??

banyak website yang saya jumpa antaranya,MyFirstep, blog mommyhafiy dan sebagainya yang menyediakan cara-cara dan juga material untuk proses homeschooling(sekolah dirumah) anak anda dirumah. tapi,saya pasti setiap ibubapa atau bakal-bakal ibubapa sangat ingin menambah ilmu disamping mengetahui cara-cara yang terbaik dan paling sesuai untuk proses pembelajaran anak mereka dirumah. dan,lebih-lebih lagi saya dan suami yang masih bergelar pelajar..kerana kami juga tak boleh abaikan proses perkembangan otak Balqis(perkembangan otak sangat pesat ketika masih bayi) disamping study kami yang juga menuntut perhatian yang bukan sikit.maka,kerana itulah lahirnya "ruangan perkongsian" ini..by the time kitorang habis belajar kat sini,Balqis dah berumur lebihkurang 5/6 tahun(kalau kitorg tak sangkutla =P) . masa tue,should be Balqis dah pandai ngaji or at least dah pandai baca buku story telling ke(teringat zaman kanak-kanakku)..betapa besar impian kami kalau sikecil ni pandai speaking Arab dan English (her parents pun msih merangkak-rangkak lagi) walaupun kami bukannya native speaker disamping fasih berbahasa kedah..opps,abang jangan jeles!! =)


-pemakanan--



begitu juga dengan pemakanan bayi/kanak-kanak..kami sangat ingin menyediakan siri pemakanan yang sihat dan baik untuk pertumbuhan mental dan fizikal anak..teringat nasihat seorang kakak kuliyyah Azhar di Cairo yang mempunyai seorang bayi comel,Wan Sofeah Nabihah yang masa tue berumur lebih kurang 6bulan..katanya,sejak dari dalam kandungan,beliau dah amalkan minum air Za'faran,makan buah zaitun(i still try this myself,couldnt accept the taste completely,huhu),kismis dan pelbagai lagi makanan-makanan seribu khasiat disamping perbanyakkan bacaan Al-QUran untuk sikecil didalam perut..hasilnya,saya sendiri mengagumi perkembangan baby tue yang agak progressive saya kira..boleh merangkak pada usia yang lebih awal dan sangat responsive kalau diagah..

dan,pengalaman saya sendiri ketika mengandungkan Balqis dulu,saya banyak mengambil kurma dan minum air zam-zam(really thanks to Abang yang susahpayah cari air zam-zam kat Malaysia) dengan harapan,pertumbuhan fizikal dan jiwa Balqis akan terjamin sihat dan proses kelahiran yang mudah.Alhamdulillah walhamdulillah,saya melalui satu proses kelahiran yang sangat2 saya syukuri(kerana dengan izinNya,saya mampu melalui kesakitan yang maha hebat-tak pernah dirasai seumur hidup selama hampir 7jam tanpa henti tanpa setitik pun airmata yang tumpah walaupun sudah berpeluh dalam labor room yang fully aircond tue)..dan,saya juga sudah 2 kali putus nafas(thanks to hubby and mak yang really supportive) kerana kehilangan tenaga..ni kena buat satu entry lain ni,hehe..saya sempat lagi minta beberapa biji kurma semasa melalui contraction yang super-saiya tue walaupun beberapa minit sebelum ke labor room,saya dah habiskan sekotak kurma dan dua bungkus bihun goreng =) nak katanya,kurma bukan setakat bagus tapi SANGAT-SANGAT-SANGAT bagus untuk topup ur energy especially during labor(rujuk kisah Maryam a.s)..saya tak perlu lagi menceritakan seribu satu kelebihan memakan kurma,kismis ni tapi saya cuma ingin meyakinkan para bakal ibu diluar sana yang membaca entry ini(especially to marhamah,hehe),makanlah dan berdoalah..InsyaAllah,anda pasti boleh lalui tempoh 'sakit' itu,huhu..anyway,saya dan suami sangat berbesar hati jika ada diantara pembaca yang sudi berkongsi idea dan pengalaman tentang isu pemakanan bayi ini.. sebelum terlupa,bagi yang di Malaysia,tak rugi beli buku (gambar diatas) tentang pemakanan anak nie. selain dari resipi,decoration juga penting untuk menaikkan selera anak anda. tapi,kalau untuk suami yang tak makan sayur,cane ye? =P


-kesimpulan--

panjang sudah saya menulis,macam nak buat buku pun ada..=) sekali lagi,moga-moga ada manfaat bersama..

3 comments:

dhuha sakeenah said...

hohoho~ -__- (suara sin chan)namaku ada di sini hehe..

Hari tu sebenarnya nak bagi hadiah kat hang satu buku tajuknya "Pendidikan Awal Kanak-kanak" tulisan Ir, Reza Atiq. A very good book (I've read it). Konon2 nak bagi time hang nak fly balik Mesir.

Oleh kerana hang senyap2 balik, so padan muka hang haha! Kami majuk la. Tak mo dah bagi :p Nanti la kami tulis sikit2 isinya dalam blog. Nak kongsi kat sini panjang sangat.

mmk said...

nak buku tue..nak jugak 1000x!! woo~

anyway,ade x stated there about stimulating 2@3 months old baby?? kalau ade,tulisla ye kat blog hg..kalau rajen,tulis kt sini =) senang nak refer nanti sbb under the same topic..

btw,take care ya dear!! tak sabar nk tgk baby Ilham tubik,hehe..hg dah 7month plus kan? em,jgn makan byk sangat especially ais(my doc advised me once ago)..takut baby over-weight and agak susah during labor nanti..but,mesti dan mesti makan banyak buah dan anything yang berserat untuk mudahkan proses cervical dilatation nanti..apapun,really wish u best of luck!!

kalau berkesempatan,belila buku "Pengalaman Sebenar Kelahiran Si Permata Hati",tulisan Mazneera Zainal,keluaran PTS. in case kalau hg takde lagila this book..really helpful with d information..eg,penggunaan gas Entonox during labor dsb..(i took that during my middle contraction which was super-duper painful)..

apapun,sume diatas ni adalah teknikal je..yg penting,bykkan tenang,enough rest,bykkan ingat Allah,zikir,bc Quran dsb..InsyaALlah,smg perjuangan untuk melahirkan rijal deen ini diberkati dan dipermudahkan..ameen..

p/s: mcm dh kuar topik je km ni..tp xpe,still sharing mode..salam untuk Yam dan Fidaa' yg somel itu =)

Mommy2H said...

salam buat mamabalqis dan keluarga,
terima kasih dtg mengjenguk blog saya, siap promote lagi tuh..hehe
i will be more than happy to share, termasuklah cerita nursing baby semua sbb saya dah nurse my 1st child 2yrs dan sekarang tgh bergelut nak nurse yg kecik tu. Mudah2an dapat jugak 2 thn jadik sedikit sebanyak tahu ler jugak sikit2 hehe
Oklah I nak khatam baca your blog nih dulu ek nnt i komen byk2 lagi..
please excuse my bahasa rojak..hehe
ermm..orang utara ker?kalau gitu senang la nak speaking :P